Our Feeds

Thursday, November 16, 2017

aman

Raila's Impressive Closing Words




Menteri dari Afrika ini bercerita tentang rasuah dan dalam klip ni dia berseloroh tentang lawatan ke satu negara ni, korang mesti tak percaya negara mana yang digunakan sebagai contoh yang mengajar Afrika tentang rasuah


Tengok lah sendiri ...

suka tak suka, percaya tak percaya inilah keadaan sekarang

Tuesday, November 14, 2017

aman

Apa dah jadi dengan Bukit Bintang, Malaysia ni?



Lambakan perniagaan warga asing di Bukit Bintang. Kenapa boleh jadi begini? Siapa yang luluskan? Mungkin Menteri Wilayah Persekutuan ada jawapannya.

Tuesday, November 07, 2017

aman

Kata Pedang: Kepala hotak kau untuk engkau…


(Kata Pedang adalah segmen lidah pengarang Ismaweb.net. Pandangan Kata Pedang tidak mewakili pendirian rasmi Ikatan Muslimin Malaysia (Isma), sebuah pertubuhan Islam dan Melayu sederhana)


TAJUK di atas Pedang petik daripada dialog dalam filem Allahyarham Tan Sri P Ramlee bersama Allahyarham Aziz Satar dan Allahyarham S Samsuddin – ‘Nujum Pak Belalang’.

Dialog itu terjadi ketika Badan (Aziz Satar) dan Nyawa (S Samsuddin) sedang membahagi-bahagikan wang emas yang dicuri dari khazanah negara. Badan boleh mengira dari nombor satu hingga empat, tetapi Nyawa tak puas hati kerana dikatakannya lambat.

Nyawa kemudian mengambil alih untuk membahagi-bahagikan wang itu. Tetapi, hanya mampu mengira satu, dua dan tiga. Selepas itu, terkeluarlah macam-macam perkataan, termasuk seperti tajuk di atas.

Dan, dalam filem lain pula iaitu ‘Labu Labi’, juga lakonan Allahyarham P Ramlee, tetapi bersama Allahyarham M Zain, ada juga adegan hampir bergaduh atau berkelahi hingga terbit pula dialog ‘kepala bapak engkau’.

Ada lagi kisah ‘kepala bapak engkau’ dalam filem lain. Contohnya, lakonan Allahyarham P Ramlee bersama Allahyarham A R Tompel dan Allahyarham Ibrahim Din, dalam filem ‘Do Re Mi’.

Kebanyakan filem lakonan Allahyarham P Ramlee sebenarnya terselit unsur jenaka, sindiran dan nasihat.

Tetapi, tak sangka pula Pedang dialog ‘kepala bapak engkau’ tahun 1962 (Labu Labi) itu, sekarang ini di tahun 2017, menjadi begitu popular di media sosial, khususnya laman muka buku.

Ini semua gara-gara politik bergaduh, politik kata mengata, politik kutuk mengutuk. Bermula dengan ‘keturunan kutty’, ‘keturunan Jawa’ dan ‘keturunan lanun’. Di mana yang dikatakan politik bermoral?

Lalu, ucapan yang terbit daripada mulut pemimpin nombor satu negara Najib Razak – ‘kepala bapak engkau’, ‘stupid’, ‘bodoh’ – di hadapan ultra kiasu Cina ketika perhimpunan agung parti anti-Islam MCA, menjatuhkan maruah bangsa Melayu.

Entah siapa yang dua hari sebelum terbitnya ‘kepala bapak engkau’ telah mengungkapkan kata-kata ini:

“Sebagai Perdana Menteri untuk Malaysia, saya kena bawa politik bermoral yang ada tatasusila serta bersopan santun kepada rakyat. Kita tidak pukul cara kasar, cara brutal atau biadab kerana tidak boleh ajar rakyat berpolitik begitu. Kita sebagai pemimpin atau orang tua kena tunjuk te­ladan yang baik.”.

Mengutuk Melayu – khususnya, terhadap individu yang selama lebih 22 tahun bekerja keras untuk Malaysia, selama 22 tahun menjadi Perdana Menteri dan selama lebih 22 tahun juga mengenalinya – dan dilakukan pula di hadapan kaum itu, Pedang rasa sudah di luar kematangan. Menunjukkan keegoan, kebanggaan, riak.

Sukar bagi Pedang untuk menggambarkan apa yang akan berlaku jika ada orang yang menyebut ‘kepala bapak engkau’ kepada kita. Apalagi jika ucapan yang ditujukan kepada kita bangsa Melayu diucapkan di depan khalayak bukan Melayu, yang kemudian ketawa terbahak-bahak.

“Mari kita lihat siapa yang kena”. Itu pula ungkapan Allahyarham Ibrahim Pendek dalam filem ‘Ali Baba Bujang Lapok’ yang juga diarah oleh Allahyarham P Ramlee, selepas membaling buah dadu.

Siapa yang akan kena dengan ungkapan ‘kepala bapak engkau’? Tun Dr Mahathir Mohamad? atau Najib sendiri?

Yang pasti, Liow Tiong Lai; Wee Ka Siong; Ong Ka Chuan; Lee Chee Leong; Hou Kok Chung; Chua Tee Yong; Heng Seai Kie; Chong Sin Woon dan ultra kiasu, ketawa berdekah-dekah.

Pedang teringat kata-kata seorang rakan – “Orang Melayu ni, jangan bagi air mata dia keluar”. Banyak yang tersurat dan tersirat di sebalik kata-katanya itu.

Anda nilai sendiri. Pedang sudah rasa lain macam. Lagipun, Pedang kurang sihat sikit sejak dua tiga hari ini. Rakan yang suatu ketika dahulu saling berbaik, sekarang ini sudah bermusuh.

Pedang memerhati dalam laman muka buku, seorang rakan mempertahankan ‘kepala bapak engkau’, seorang lagi mengutuk ‘kepala bapak engkau’. Dua-duanya dahulu adalah rakan sepejabat.

Kenapa zaman dahulu tidak ada politik yang menyebabkan sahabat-sahabat Pedang bergaduh, bermasam muka? Kenapa sekarang ada?

Kata Pedang: Dialog Badan dan Nyawa patutnya seperti ini: “Satu untuk engkau.. bilion-bilion untuk aku”. Barulah kita boleh jawab ‘kepala hotak engkau’.

Sumber: http://www.ismaweb.net/2017/11/kata-pedang-kepala-hotak-kau-untuk-engkau/

Friday, November 03, 2017

aman

Football: Malaysia fined US$30,000 over 'dog' chants


Malaysian football fans cheer during their semi-final football match against Indonesia at the SEA Games in Kuala Lumpur on Aug 26, 2017


KUALA LUMPUR: Malaysia's football body was fined US$30,000 on Tuesday (Oct 31) after the national team's fans chanted "dogs" at supporters from Singapore and Brunei during matches at the Southeast Asian Games (SEA Games).

Malaysian supporters chanted "Brunei dogs should just be killed" during their side's 2-1 victory over the neighboring country on Aug 14 at the Kuala Lumpur-hosted tournament, the Asian Football Confederation (AFC) said.

Two days later the fans also chanted that Singaporeans were "dogs" as Malaysia beat Singapore 2-1.

The AFC's disciplinary committee fined the Football Association of Malaysia US$15,000 for each of the offenses.


The AFC also issued a warning to the Hong Kong Football Association after home fans booed the Chinese national anthem during an Asian Cup qualifier against Malaysia this month.


"A repeat violation may result in a more severe punishment," the disciplinary committee warned.

Advertisement


Fans in the semi-autonomous territory have repeatedly booed the "March of the Volunteers" anthem despite warnings from football authorities and fines from world body FIFA.

Source: AFP/ec

Read more at http://www.channelnewsasia.com/news/sport/football-malaysia-fined-us-30-000-over-dog-chants-9361728
aman

Lepas baik pulih RM11 juta, Velodrom Rakyat diarah roboh


Velodrom Rakyat Ipoh terpaksa dirobohkan kerana tidak menepati spesifikasi yang dikehendaki Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) walaupun baru selesai dibaik pulih dengan dana RM11 juta. – Gambar Facebook, 2 November, 2017.


VELODROM Rakyat Ipoh diarah roboh kerana tidak menepati spesifikasi yang dikehendaki Kesatuan Berbasikal Antarabangsa (UCI) walaupun baru selesai dibaik pulih dengan dana RM11 juta, lapor Utusan Malaysia.

Utusan Malaysia melaporkan mesyuarat Ahli Lembaga Pengurusan Eksekutif UCI di Beijing, China beberapa hari lalu membuat keputusan itu selepas mendapati kontraktor pembinaan yang dilantik untuk melakukan kerja baik pulih masih gagal mematuhi status homologation.

Homologation ialah proses mengesahkan semua spesifikasi yang dibina di Velodrom Rakyat menepati piawaian UCI.

Sumber dari kerajaan negeri Perak pula mengaku hal itu memberi tamparan besar kepada mereka selain terpaksa mencari venue baru acara berbasikal untuk Sukan Malaysia (Sukma) tahun depan kerana tidak cukup wang bagi baik pulih dan membina velodrom baru.


“Kerajaan negeri amat kecewa dengan perkembangan ini kerana segala perbelanjaan yang dikeluarkan berjumlah RM11 juta hanya sia-sia. Arahan UCI untuk merobohkan Velodrom Rakyat dan mengarahkannya dibina semula suatu tamparan hebat kepada kerajaan negeri.

“Kerajaan negeri sendiri, jika ada duit sekali pun untuk membinanya semula, tidak pasti sama ada (Velodrom Rakyat) sempat disiapkan sebelum berlangsungnya Sukma tahun depan.

“Bayangkan apabila duit hendak bina semula pun belum tentu ada lagi. Kalau keadaan bertambah buruk dan masalah ini tidak dapat diselesaikan dalam tempoh terdekat ini, kemungkinan acara lumba basikal trek terpaksa digugurkan daripada Sukma 2018,” kata sumber itu dipetik daripada Utusan.

Sumber sama turut mendedahkan, Ahli Jawatankuasa Pengurusan Eksekutif UCI Aarjit Singh yang juga presiden Persatuan Berbasikal Perak dilaporkan sedang berusaha mencari jalan menyelesaikan status homologation itu termasuk bertemu Presiden UCI David Lappartient di Aigle, Switzerland pada bulan ini dalam usaha menyelesaikan masalah itu dengan segera.

“Ini penting kerana status homologation adalah lesen utama kepada Velodrom Rakyat untuk menjadi gelanggang sebarang kejohanan kebangsaan dan antarabangsa, selain pengesahan jika ada rekod baharu dicipta akan diiktiraf oleh UCI,” katanya.

Kerja membaik pulih Velodrom Rakyat mendapat dana berjumlah RM11 juta daripada Kementerian Belia dan Sukan (KBS) dan antara tujuannya adalah mengatasi masalah kerosakan pada struktur terutama trek kayu yang dibina pada 1984.

Velodrom Rakyat adalah velodrom pertama di negara ini yang dibina pada 1984 hasil sumbangan orang ramai. Gelanggang itu pernah menganjurkan beberapa kejohanan utama dunia seperti Piala Trek Dunia 2000, Kejohanan Berbasikal Dunia B 1997 dan Kejohanan Lumba Basikal Asia 1991 (ACC 1991). – 2 November, 2017.
aman

KENYATAAN PRESIDEN FAM TENTANG ISU TIKET PERLAWANAN AKHIR PIALA MALAYSIA




1 - Saya telah berhubung dengan FMLLP untuk mencetak 1,000 keping tiket jikalau boleh untuk penyokong Kedah yang dianiayai oleh pihak tertentu. Saya juga akan mendedahkan beberapa perkara untuk pengetahuan penyokong bola sepak tanah air.


2 - Saya akan menghubungi Dato’ Haji Hamidin Haji Mohd. Amin, Setiausaha Agung Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) ataupun Kevin Ramalingam, Ketua Pegawai Eksekutif FMLLP untuk bertanyakan sekiranya mempunyai lebihan tiket perlawanan akhir Piala Malaysia agar diberikan kepada penyokong Kedah yang tidak mendapat tiket.

3 - Perhubungan antara penyokong Kedah dan penyokong Johor sekarang ini agak tegang jika dibandingkan dengan sebelum ini. Ia pelik apabila perkara ini tidak terjadi ketika kepimpinan sebelum ini. Inilah terjadi apabila ada Menteri Besar yang kurang tegas dan terdapat orang bawahan yang buat kerja bukan-bukan termasuklah sengaja ingin menegangkan hubungan kedua pihak demi politik masing-masing.

4 - Agenda politik tidak boleh ada di dalam bola sepak. Penyokong Kedah dan penyokong Johor tidak perlu bergaduh antara satu sama lain. Jika kita bergaduh, inilah yang mereka mahukan. Inilah agenda dan strategi yang digunakan dari dahulu lagi oleh parti politik iaitu ‘divide and conquer’.

5 - Kita semua harus terus bersatu untuk terus menyingkirkan elemen politik dalam sukan bola sepak. Mereka banyak duit dan bukan sahaja berkawan dengan wartawan, tetapi mereka juga menggunakan saluran ‘cybertroopers’ dalam media sosial untuk memecah-belahkan rakyat.

6 - Orang-orang sengaja menulis sesuatu isu hangat antara dua pihak ini supaya wujud pergaduhan. Apabila kita begaduh dan saling berpecah-belah, mereka yang untung. Nasihat saya kepada anda semua adalah jangan termakan umpan mereka.

7 - Baru-baru ini, ada seorang exco persatuan dan orang dalam persatuan yang menjaga satu ‘group chat’ di mana dalam kumpulan tersebut terdapat beberapa orang dalam media, personaliti sukan termasuk beberapa exco FAM sekali.

8 - Mereka ini bercakap mengenai bola sepak macam pandai sangat, macam dah bertahun-tahun menguruskan persatuan atau kelab yang maju. Sedangkan semua tiada pencapaian dan hanya pandai bercakap dan setiap hari mengumpat.

9 - Orang seperti ini hanya mengutamakan kepentingan peribadi. Kalau mereka pandai sangat, saya ingin menjemput orang-orang ini semua untuk menguruskan bola sepak tanah air. Sesetengah individu-individu ini pernah berjalan bersebelahan saya.

10 - Dia fikir apabila dia bernafas udara yang sama dengan saya, dia adalah segala-galanya. Sedih ia sebenarnya tidak sama sekali. Saya akan dedahkan nama-nama ini ketika sesi perjumpaan Presiden FAM bersama penyokong di Kuala Lumpur nanti.

11 - Baru-baru ini, pihak FMLLP mencadangkan untuk menjemput saudara Radhi Mat Din, seorang lagenda dan bekas ketua pasukan bola sepak Kedah yang juga pemenang Piala Malaysia sebelum ini untuk majlis pembukaan tirai Perlawanan Akhir Piala Malaysia pada sabtu ini.

12 - Walaubagaimanapun, FMLLP telah menerima ugutan daripada exco Kedah, Dato Aminuddin yang tidak akan menghadiri perlawanan tersebut jikalau saudara Radhi hadir pada malam itu. Ini disebabkan kerana saudara Radhi adalah seorang ahli parti PAS.

13 - Saya tidak kisah anda sokong PAS atau UMNO, kerana yang penting bola sepak atau sukan tiada kena-mengena dengan politik. Saudara Radhi berhak untuk bersama dengan penyokong Kedah ketika majlis pembukaan tersebut di atas pencapaian beliau membantu Kedah menjuarai Piala Malaysia.

14 - Individu-individu ini juga adalah dalang yang menyuruh FAM menanggung sendiri kos jika mahu mengadakan mesyuarat exco FAM di Kedah. Ia seolah-olah tidak bersetuju untuk FAM ke Kedah dan memberi peluang kepada saya untuk bertemu dengan penyokong bola sepak di Kedah yang saya hormati.

15 - Sedangkan sebelum ini, mesyuarat exco yang diadakan di Sabah dan Terengganu, Sabah membayar semua kos dan begitu juga dengan Terengganu turut menanggung kos tersebut kerana ini adalah satu kerjasama di mana bola sepak adalah hak milik rakyat dan kami bersama semua negeri bergabung untuk membangunkan bola sepak tanah air.

16 - Orang yang ada sikap kepentingan peribadi atau agenda politik tidak patut berada dalam bola sepak.

17 - Yang terakhir, saya tahu ramai individu yang berada dalam FAM kurang senang dengan saya kerana saya yang menandatangani cek dan membuat keputusan berkenaan penaja-penaja. Tidak macam dahulu semua orang boleh buat duit. Saya tiada niat nak menyekat rezeki orang cuma saya hanya menjalankan tanggungjawab dan amanah yang diberikan kepada saya untuk menjaga duit persatuan.

18 - Kalau dahulu, pengacara televisyen yang isterinya kerja dalam FAM pun boleh pergi bercuti menggunakan bajet FAM. Sekarang ini minta maaflah tiada lagi sikap ‘cronism’.

19 - Ada juga orang di dalam FAM yang menunggu pasukan kebangsaan kalah, lantas menggesa sesetengah media dan portal media sosial untuk menghukum Presiden FAM. Ia bertujuan kononnya ingin memberi tekanan kepada saya dan berharap saya meletak jawatan untuk mereka dapat melakukan aktiviti-aktiviti tertentu di dalam FAM.

20 - Saya juga ingin menasihatkan kepada Pemuda UMNO Kedah, jaga sikit mulut anda semua. Di dalam sukan bola sepak kita sepatutnya bermusuh hanya di dalam padang sahaja bukan di luar padang.

21 - Jangan lupa parti politik awak dilahirkan di mana dan belajar hormati Institusi. Apabila menjadi ahli politik, tugas anda adalah berkhidmat dan menjadi hamba kepada rakyat, bukan menjadi ahli politik semata-mata untuk kepentingan diri sendiri.

OLEH : DYAM Mejar Jeneral Tunku Ismail Ibni Sultan Ibrahim | Tunku Mahkota Johor

PERHATIAN : DYAM Tunku Presiden sedia maklum bahawa penambahan 1,000 tiket itu akan memadatkan lagi ruang tempat duduk penyokong tetapi baginda rasa ia adalah perlu untuk penyokong tegar Kedah. Dan disebabkan itu hanya diberikan penambahan sebanyak 1,000 tiket sahaja. – FAM